Laureatki i laureaci II konkursu w ramach programu DLA UKRAINY (2023)
Projekt ?Policy communication, tools and effects during the war.
The case of Ukraine and Poland?
Autorki:
- dr hab. Magdalena Szyszko (Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu)
- dr Olena Motuzka (Narodowa Akademia Statystyki, Rachunkowości i Audytu, Kijów)
Opis wspólnego projektu badawczego
Celem badaczek jest zidentyfikowanie i ocena zmiany polityki pieniężnej pod względem komunikacji, narzędzi i efektów krótkoterminowych podczas rosyjskiej inwazji na Ukrainę. Stosowane narzędzia jakościowe i ilościowe pozwolą ? dla Ukrainy, jako zaatakowanego kraju, i Polski, jako kraju wspierającego ? wyznaczyć uwarunkowania prowadzenia polityki w czasie wojny, przedstawić studium przypadku działań politycznych i komunikacji ze społeczeństwem, ocenić wojenną rolę banków centralnych z uwzględnieniem perspektywy historycznej i krótkookresowe skutki polityki w obu gospodarkach.
O laureatkach
Dr Magdalena Szyszko jest doktorką habilitowaną nauk ekonomicznych, profesorką Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu. Studia ekonomiczne ukończyła w roku 2003 r. na Wydziale Ekonomicznym Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, tam też obroniła pracę doktorską (2009 r.) i ukończyła postępowanie habilitacyjne (2018 r.). Od 2008 r. pracuje w Wyższej Szkole Bankowej w Poznaniu na stanowiskach badawczo-dydaktycznych, dodatkowo w latach 2013-2016 pełniła funkcję prodziekan Wydziału Finansów i Bankowości na tejże uczelni. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół polityki pieniężnej, w szczególności wokół wpływu banków centralnych na oczekiwania inflacyjne i komunikacji tych instytucji z uczestnikami rynku. Projekty badawcze Magdaleny Szyszko doczekały się finansowania ze źródeł zewnętrznych: Narodowego Banku Polskiego i trzykrotnie ze środków Narodowego Centrum Nauki, a ich wyniki publikowane są w międzynarodowych czasopismach naukowych. Badaczka współpracuje z ośrodkami polskimi i zagranicznymi, w tym francuskimi, słowackimi i ukraińskimi. Dotychczas wypromowała jedną pracę doktorską. Działalność dydaktyczna prof. Magdaleny Szyszko związana jest z obszarem jej badań (prowadzi zajęcia z przedmiotów polityka pieniężna i makroekonomia) oraz metodyka prowadzenia badań naukowych.
Dr Olena Motuzka jest doktorką ekonomii, profesorką nadzwyczajną w Katedrze Ekonomii i Zarządzania Zagranicznej Działalności Gospodarczej na Narodowej Akademii Statystyki, Rachunkowości i Audytu (Kijów, Ukraina). Jej główne obszary zainteresowań to: analizowanie zagadnień teoretycznych i empirycznych związanych z rozwojem gospodarki światowej, tendencje i perspektywy w zarządzaniu międzynarodowych finansów, polityki inwestycyjnej. Autorka 70 opublikowanych prac badawczych w międzynarodowych i krajowych czasopismach i materiałach z konferencyjnych naukowych. Dr Motuzka pracuje w redakcji czasopisma naukowo-informacyjnego ?Statystyka Ukrainy?, była recenzentką wielu międzynarodowych czasopism.
Projekt ?Democratic Values in Educational Practice.
The extended presence of Ukrainian children and youth in Polish schools after February 24th, 2022?
Autorzy:
- dr hab. Michał Federowicz (Instytut Filozofii i Socjologii PAN)
- dr Serhii Terepyshchyi (Narodowy Uniwersytet Pedagogiczny im. Dragomanowa, Kijów)
Opis wspólnego projektu badawczego
Badacze udokumentują szkolną twórczość społeczną powstającą w niespotykanych dotąd okolicznościach, a także przedstawią jej interakcję z ograniczeniami instytucjonalnymi. Zorganizowane Szkolne Centrum Wsparcia pozwoli zbadać kreatywne rozwiązania stosowane w oświacie i w opiece nad ukraińskimi dziećmi, do których przyczynili się polscy nauczyciele oraz polscy i ukraińscy eksperci z zakresu edukacji. Polscy nauczyciele będą mieli możliwość konceptualizacji własnego doświadczenia. Otrzymają również narzędzia i zasoby do zwiększenia skali swoich działań. Celem projektu jest ponadto zrozumienie i zinterpretowanie złożoności procesów właściwych dla szkolnych ekosystemów oraz lokalnych społeczności miast, które przyjęły uchodźców.
O laureatach
Dr hab. Michał Federowicz jest profesorem w Instytucie Filozofii i Socjologii PAN, gdzie kieruje Zespołem Socjologii Polityki, Gospodarki i Edukacji. Stypendysta Fundacji Kościuszkowskiej w Cornell University i Harvard University. W latach 1999-2016 kierował polską częścią badań PISA/OECD. W 2005 roku utworzył Zespół Interdyscyplinarnych Studiów nad Edukacją, w latach 2009-2017 lider interdyscyplinarnego programu badawczego ?Entuzjaści edukacji? i dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych. W latach 2017-2021 dyrektor Graduate School for Social Research IFiS PAN. Członek redakcji kwartalnika ?Polish Sociological Review? (2000-2011), redaktor naczelny kwartalnika ?Edukacja? (2012-2018). Publikacje: ?Imperatyw działania?, ?Polonistyka. Innowacje? Nr 15: 9-20, 2022; ?Relational Goods versus Technology in Education?, w: ?Relational Reason, Morals, and Sociality?, E. Hałas, A. Manterys (red.), Berlin 2021: Peter Lang; ?Education as a Problem Vis-?-Vis the Question about Education?, z: Daniel R. Sobota, Jarosław Gara, ?Phainomena? 28 (110-111): 17-52, 2019; ?Argumentacja w edukacji szkolnej: przykład języka polskiego i matematyki. Wyniki badań i wnioski z warsztatów?, z: Krzysztof Biedrzycki i in., ?Edukacja Folozoficzna? 65: 5-32, 2018. Inicjator ogólnopolskiego cyklicznego seminarium ?Edukacja i Społeczeństwo? (EiS).
Dr Serhii Terepyshchyi jest doktorem filozofii, profesorem, absolwentem Narodowego Uniwersytetu Pedagogicznego im. Dragomanowa. Posiada 11 lat doświadczenia pracy naukowej i dydaktycznej. Na macierzystej uczelni prowadzi zajęcia z ?Filozofii wychowania?, ?Aksjologii wychowania?, ?Polityki oświatowej?. Na jego dorobek naukowy składa się ponad 70 prac naukowych dotyczących problematyki filozofii społecznej i filozofii wychowania. Opublikował 10 monografii (w tym 8 zbiorowych). Praca Dr Terepyshchyi pt. ?Nowoczesne krajobrazy edukacyjne? (309 s.): Kijów 2016, jest pierwszą próbą pełnego uzasadnienia nowej koncepcji filozofii wychowania ? krajobrazu edukacyjnego. Od 5 lat zajmuje się tematyką umiejętności korzystania z mediów i społecznej odpowiedzialności edukatorów w warunkach wojny informacyjnej. Pod jego kierownictwem pomyślnie zrealizowano projekt ?Opracowanie koncepcyjnego modelu reintegracji przeniesionych uniwersytetów ukraińskich? (2017-2019). Osiągnięcia naukowe badacza zostały docenione w Ukrainie i za granicą. Posiada wspólne publikacje z naukowcami z Chin, Hongkongu, Niemiec, Polski i innych krajów. Uczestniczył w ponad 50 konferencjach. Jest założycielem Ogólnoukraińskiej Pozarządowej Organizacji Młodzieżowej ?Związek Utalentowanej Młodzieży? oraz członkiem społeczności Czernihowa w Kijowie. Dr Terepyshchyi jest promotorem trzech obronionych z sukcesem rozpraw doktorskich na uzyskanie stopnia naukowego doktora nauk filozoficznych. Otrzymał także stypendium dla naukowców ukraińskich w Instytucie Filozofii i Socjologii PAN (opiekun naukowy ? dr hab. Michał Federowicz).
Projekt ?Visual Narratives of Civil Society. The Modern Ukraine Project?
Autorki:
- dr Ewa Wróblewska-Trochimiuk (Instytut Slawistyki PAN)
- dr Yana Hladyr (Krzyworoski Uniwersytet Narodowy, Krzywy Róg, Ukraina)
Opis wspólnego projektu badawczego
Celem badań jest stworzenie archiwum komunikacji wizualnej z wybranych relacji publikowanych przez ukraińskie instytucje publiczne oraz opracowanie katalogu wartości związanych ze zgromadzonymi obrazami ? na podstawie materiałów zamieszczanych w ukraińskich mediach społecznościowych. Badaczki wychodzą z założenia, że system aksjologiczny projektowanego nowego społeczeństwa ukraińskiego koncentruje się na zbieżności kulturowej i ideowej z jego międzynarodową publicznością, podkreśla jego bliskość z kulturą polityczną Zachodu, a jednocześnie konstruuje nowoczesny obraz społeczeństwa ukraińskiego ? w wyraźnej opozycji do zespołu cech przypisywanych mentalności tzw. homo sovieticus.
O laureatkach
Dr Ewa Wróblewska-Trochimiuk jest kulturoznawczynią, badaczką kultury wizualnej w krajach byłej Jugosławii i w Europie Środkowej. Studiowała slawistykę na Uniwersytecie Warszawskim i Uniwersytecie Zagrzebskim. Pracuje jako adiunktka w Instytucie Slawistyki Polskiej Akademii Nauk.
Autorka książki ?Sztuka marginesów. Chorwacki plakat polityczny? wydanej w języku polskim i chorwackim (?Umjetnost na marginama?). Kieruje autorskim projektem badawczym poświęconym wizualnym artykulacjom oporu politycznego w Chorwacji i Serbii, w ramach którego różnorodne obrazy używane podczas protestów odczytuje jako akty komunikacji nowych podmiotów politycznych (grant SONATA NCN). Współautorka 10-tomowego ?Leksykonu idei wędrownych na słowiańskich Bałkanach?, do którego przygotowała hasła dotyczące chorwackich i bośniackich realizacji wielkich europejskich idei modernizacyjnych (m.in. polityka, anarchizm, socjalizm, naród, rewolucja, tradycja, agraryzm). Tropi i analizuje idee polityczne artykułowane za pomocą obrazów. Od 2021 roku współredaktorka naczelna czasopisma ?Sprawy narodowościowe. Seria nowa?. Popularyzuje ideę otwartej nauki.
Dr Yana Hladyr jest językoznawczynią i literaturoznawczynią, absolwentką filologii ukraińskiej na Państwowym Uniwersytecie Pedagogicznym w Krzywym Rogu, wieloletnia wykładowczyni języka ukraińskiego jako obcego na Krzyworoskim Uniwersytecie Narodowym. W 2014 roku obroniła pracę doktorską poświęconą idei konfliktu w twórczości ukraińskiego pisarza i polityka Wołodymyra Wynnyczenki. Dzięki studiom nad kulturowym wymiarem konfliktu jest przygotowana do badania ideologicznych, historycznych i konfesyjnych uwarunkowań konfliktów w przestrzeni współczesnej Ukrainy. W 2022 otrzymała tytuł docenta Katedry Kształcenia Zawodowego i Społeczno-Humanitarnego Krzyworoskiego Uniwersytetu Narodowego. Jest autorką ponad 70 artykułów naukowych poświęconych problemom literatury i kultury ukraińskiej oraz zagadnieniom glottodydaktyki języka ukraińskiego. Autorka oryginalnej metody nauczania języka ukraińskiego jako obcego. Wydała autorski podręcznik ?Mówimy po ukraińsku?. W 2022 roku była wykonawczynią w grancie NCN ?Dokumenty i biurokracja w regionach poniemieckich: państwotwórczość, regulacja i kontrola w Polsce i Czechosłowacji? realizowanym w Instytucie Slawistyki PAN, a następnie stypendystką Instytutu Slawistyki PAN (program PAN i Narodowej Akademii Nauk Ukrainy). W trakcie stypendium prowadziła lektoraty języka ukraińskiego dla osób z Polski, organizowane przez IS PAN.
Wspieraj z nami naukowców z Ukrainy
Fundacja na rzecz Nauki Polskiej prowadzi specjalną zbiórkę na rzecz naukowców z Ukrainy, do której każdy może się w dowolnej chwili przyłączyć. Środki pozyskane z darowizn zostaną przeznaczone wyłącznie na zaangażowanie osób z Ukrainy, które będą realizować projekty w programie DLA UKRAINY.
Program ten daje również instytucjom i firmom możliwość tworzenia partnerstw z Fundacją na rzecz Nauki Polskiej ukierunkowanych na poprawę sytuacji ukraińskich badaczy czy umożliwienie im realizacji projektów naukowych.
Badacze i badaczki z Ukrainy, by móc kontynuować pracę naukową, wciąż potrzebują naszego wsparcia ? zachęcamy do przyłączenia się do naszej zbiórki.
Cofnij