
Mamy przyjemność poinformować, że Miłosz Stelmach, autor książki pt. Przeczucie końca. Modernizm, późność i polskie kino (Seria Monografie FNP, Wydawnictwo UMK, 2020), otrzymał nagrodę im. Bolesława Michałka za najlepszą książkę o tematyce filmowej.
Uroczystość wręczenia Nagród miesięcznika KINO: Nagrody im. Bolesława Michałka za najlepszą książkę o tematyce filmowej oraz Nagrody im. Zbyszka Cybulskiego dla młodych aktorów wyróżniających się wybitną indywidualnością, odbyła się w Warszawie, w kinie Luna, 29 listopada.
Nagroda im. Bolesława Michałka przyznawana jest od 1997 roku przez miesięcznik KINO dla najlepszej w roku polskiej książki traktującej o filmie. W jury nagrody im. Bolesława Michałka 2020/2021 zasiadali: dr Iwona Kurz (Uniwersytet Warszawski), Adriana Prodeus (miesięcznik „KINO”), prof. Wiesław Godzic (Uniwersytet SWPS), Tadeusz Sobolewski („Gazeta Wyborcza”), dr Mateusz Werner („Twórczość”, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego).
Trzy książki nominowano w tym roku do tego prestiżowego wyróżnienia:
– Przeczucie końca. Modernizm, późność i polskie kino Miłosza Stelmacha (seria Monografie FNP, Wydawnictwo UMK, Toruń 2020),
– Film w literaturze XXI wieku Anny Ślósarz (Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, Kraków 2021),
– Ślad rzeczywistości. Polskie kino fabularne lat trzydziestych XX wieku Adama Uryniaka (Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk 2020).
Nagrody pieniężne dla laureatów/-tek wskazanych przez jury Nagród Cybulskiego i Michałka ufundował Polski Instytut Sztuki Filmowej. Laureatką nagrody im. Zbyszka Cybulskiego dla młodych aktorów wyróżniających się wybitną indywidualnością została Magdalena Koleśnik za rolę w filmie „Sweat”.
Miłosz Stelmach doktor nauk o sztuce, absolwent filmoznawstwa w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ oraz studiów doktoranckich na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej UJ, redaktor naczelny czasopisma o tematyce filmowej „Ekrany”.
Za książkę wydaną w serii Monografie FNP, Autor otrzymał także prestiżową nominację do nagrody im. Jana Długosza.
Głównym tematem książki jest kino późnego modernizmu, przypadające głównie na lata 70. i 80. XX wieku. Autor analizuje dzieła takich filmowców jak Tadeusz Konwicki i Wojciech Jerzy Has, jak też debiutujących w tym okresie Andrzeja Żuławskiego, Grzegorza Królikiewicza czy Piotra Szulkina. Ich filmy, często niedoceniane w momencie premiery, stanowią istotny wkład do światowej kinematografii, świadcząc o transnarodowej wyobraźni polskich późnomodernistycznych twórców. Celem książki Przeczucie końca. Modernizm, późność i polskie kino jest przyjrzenie się wycinkowi rodzimej kinematografii, jaki stanowi powojenne kino autorskie, właśnie jako części tego bogatego kontynentu, którego jednym z najistotniejszych wymiarów był filmowy modernizm. Tropi ona kształtowanie się modernistycznego dyskursu, instytucji i poetyki zarówno w międzynarodowym, jak i lokalnym kontekście, a także kolejne przejawy i konsekwencje estetyczne oraz filozoficzne funkcjonowania tego paradygmatu w polskim kinie.
Więcej o książce i Autorze na stronie serii Monografie FNP
- Nagranie ceremonii wręczenia nagród jest dostępne na Fanpage’u miesięcznika KINO
- Lista wszystkich nominowanych oraz informacje o nagrodzie im. Bolesława Michałka